Kategorie
Alimenty na dziecko Alimenty na żonę Alimenty na męża Alimenty na rodzica Zaległości alimentacyjne Wysokość alimentów Uchylenie alimentów Alimenty na wnuki InneAutor: Katarzyna Bereda • Opublikowane: 2023-05-21
Wysłałem alimenty, jak co miesiąc, terminowo pod adres wskazany w pozwie o alimenty i taki sam, jak wysyłam przez ostatnie 18 lat. Tym razem przekaz wrócił z adnotacją: „błędny adres adresata”. Z informacji uzyskanych przez dzielnicowego wiem tyle, że syn się gdzieś przeprowadził. Prawdopodobnie matka nie ma z nim kontaktu i adresu też nie ma. Za to na pewno będzie zadowolona, że pieniądze przysyłam przelewem na stary adres, bo sama je weźmie bez powiadamiania syna. A on potem może stwierdzić, że alimentów nie dostał. Co mam zrobić w takiej sytuacji, żeby uniknąć ewentualnych problemów?
Jeżeli dziecko, na które łożył Pan wcześniej alimenty do rąk matki, uzyskało pełnoletność, obecnie powinien Pan się z nim skontaktować i uzyskać informację o sposobie bezpośredniego wysyłania mu alimentów – czy to na konto bankowe, czy przekazem.
Nie podał Pan, ile lat ma syn, czy właśnie skończył 18 lat, ale proszę pamiętać, że obowiązek alimentacyjny rodziców wobec dziecka nie jest ograniczony żadnym sztywnym terminem i nie ustaje w związku z osiągnięciem przez dziecko określonego wieku lub stopnia wykształcenia. Zasadniczą okolicznością, od której zależy trwanie bądź ustanie tego obowiązku jest to, czy dziecko jest w stanie utrzymać się samodzielnie. Rodzice mogą być zobowiązani świadczyć alimenty dziecku pełnoletniemu w szczególności, jeżeli kształci się, jest dotknięte niepełnosprawnością lub chorobą. W orzecznictwie wskazuje się, że orzekając o tym obowiązku należy brać pod uwagę, czy osobiste zdolności i cechy charakteru dziecka pełnoletniego pozwalają na rzeczywiste kontynuowanie przez nie kształcenia.
Jak wynika z powyższego, uprawniony do uzyskiwania alimentów pozostaje nim dopóty, dopóki nie jest w stanie sam się utrzymać – bez znaczenia jest fakt uzyskania pełnoletności. Alimenty zostały uzyskane przez dziecko, gdy było niepełnoletnie, a więc nie posiadało pełnej zdolności do czynności prawnej. Było wtedy reprezentowane w sądzie przez rodzica – matkę i na jej konto (do jej rak) wysyłane były dotychczas alimenty, albowiem zazwyczaj w wyroku znajduje się stwierdzenie, iż „alimenty płatne są do rąk matki (ojca) do dnia…”. Natomiast z chwilą osiągnięcia pełnoletności dziecko może już samo się reprezentować, ponieważ uzyskało pełną zdolność do czynności prawnych. Jednak z tego powodu nie ma konieczności zmieniania orzeczenia sądu, albowiem, jak wynika z uchwały SN z dnia 16 kwietnia 1977 r., zdarzenie osiągnięcia przez dziecko pełnoletności nie wymaga stwierdzenia orzeczeniem sądu, do odbioru przez dziecko świadczeń wystarczające są dokumenty stanu cywilnego (III CZP 14/77). Dlatego też sąd nie będzie ingerował, komu zobowiązany ma płacić alimenty.
Z uwagi na powyższe, od momentu uzyskania pełnoletności, a więc uzyskania pełnej zdolności do czynności prawnej, dziecko uprawnione jest do samodzielnego pobierania alimentów. Alimenty nie powinny więc być dostarczane do rąk matki lub na jej konto, a do rąk dziecka lub na jego konto bankowe. Dlatego najlepszym dla Pana rozwiązaniem jest nawiązanie kontaktu z dzieckiem i pozyskanie informacji, gdzie i w jaki sposób ma Pan dostarczać alimenty.
Gdyby jednak to się nie udało, aby uwolnić się od ewentualnego postępowania egzekucyjnego, w zasadzie pozostają Panu tylko dwa rozwiązania: Może Pan:
Zgodnie z treścią art. 486 Kodeksu cywilnego:
§ 1. W razie zwłoki wierzyciela dłużnik może żądać naprawienia wynikłej stąd szkody; może również złożyć przedmiot świadczenia do depozytu sądowego.
§ 2. Wierzyciel dopuszcza się zwłoki, gdy bez uzasadnionego powodu bądź uchyla się od przyjęcia zaofiarowanego świadczenia, bądź odmawia dokonania czynności, bez której świadczenie nie może być spełnione, bądź oświadcza dłużnikowi, że świadczenia nie przyjmie.
Porady Prawne online
Dlaczego warto?Numer telefonu pozwoli na kontakt
w przypadku podania nieprawidłowego emaila.
Otrzymasz SMS o wycenie i przygotowaniu
głównej odpowiedzi, a także w przypadku
problemów technicznych. Wiele razy podany
numer pomógł szybciej rozwiązać problem.
Wycenę wyślemy do 1 godziny
* W dni robocze w godzinach od 7 do 20.
* W weekendy i święta do 2 godzin.
Zadanie pytania do niczego nie zobowiązuje!
Pracujemy 7 dni w tygodniu